طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

آموزش و پرورش در منظر بزرگان حوزه

آموزش و پرورش در منظر بزرگان حوزه

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس پژوهش و برنامه ریزی به همراه جمعی از کارشناسان و مسئولان این وزارتخانه، با مراجع عظام تقلید در قم دیدار کردند و از رهنمودهای ایشان بهره مند شدند.

  


مجله:افق حوزه-12 خرداد 1389 شماره 272

هویت اسلامی در بین دانش آموزان تقویت شود

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی در این دیدار با تأکید بر لزوم تربیت دینی دانش آموزان، خواستار تقویت هویت اسلامی در بین آنان شدند. این مرجع تقلید گفتند: باید فرهنگ دینی در آموزش و پرورش، به ویژه در رابطه با دانش آموزان به درستی پیدا شود. ایشان با تأکید بر این که تربیت دانش آموزان باید بر اساس فرهنگ دینی باشد، افزودند: باید دانش آموزان از همان دوران کودکی طوری تربیت شوند که به هویت اسلامی مزین شوند تا عزت اسلامی در بین آن ها روز به روز تقویت گردد. معظم له اضافه کردند: کتب آموزش و پرورش در زمینه های تاریخ، ادبیات و نگارش باید هدفمند باشد. ایشان ابراز داشتند: هویت اسلامی برای ما یک اصل است و شما باید بتوانید با خلوص نیت، دانش آموزان را بر اساس مبنای اسلام پرورش دهید. حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی در ادامه با تشکر از فعالیت های آموزش و پرورش در زمینه تدریس کتب درسی اسلامی و قرآنی برای دانش آموزان خاطرنشان کردند: با توجه به این که پایه اصلاح جامعه و پیشرفت آن به آموزش و پرورش بر می گردد، فعالیت این وزارتخانه اهمیت بسیار زیادی دارد.

آخرین پیشرفت های علمی جهان را در کتب درسی قرار دهید

حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی هم در دیدار معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، با بیان این که مسایل علمی بیگانگان و حتی دشمنان نظام اسلامی، ربطی به روش های سیاسی و اخلاقی آن ها ندارد، بیان داشتند: نباید به گونه ای باشد که صرفا به خاطر تعصب، از علوم روز دنیا که در دنیای غرب وجود دارد، غافل شویم و به سراغ آن ها نرویم. معظم له اظهار داشتند: باید آخرین پیشرفت های علمی را از کتب دیگر کشور ها به دست آورده و در کتب درسی کشورمان قرار دهیم. حضرت آیة اللّه مکارم شیرازی، افزودند: کتاب های حوزوی به منزله خوراک آماده ای برای تدوین کتاب های دانش آموزان است؛ ازاین رو باید از آن ها نیز استفاده کنیم. ایشان گفتند: سخن از کتاب در اسلام بسیار مهم است، چرا که معجزه پیامبر اسلام ط قرآن است. حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی افزودند: برخلاف معجزه تمام پیامبران، که جنبه فیزیکی دارد، معجزه پیامبر اسلام ط جنبه روحانی و معنوی دارد؛ و آن حضرت با قرآن جامعه ای مرده را زنده کرد و در مسیر صحیح قرار داد. ایشان با اشاره به قسم های قرآن کریم، به کتاب و قلم، گفتند: قرآن در پی آن است که اهمیت این گونه موارد را برای ما یادآوری کند، چرا که همین کتاب ها و قلم ها می توانند، جهانی را دگرگون سازند. این مرجع تقلید، در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاح برخی امور در آموزش و پرورش، اشاره کرده و بیان داشتند: »برنامه ریزی، کتاب و معلم« سه رکن آموزش و پرورش اند که اگر این موارد اصلاح شوند، قطعاً نظام آموزش و پرورش اصلاح خواهد شد؛ البته باید دانست که تمام این ها باید به صورت هماهنگ رشد کنند، چرا که اگر هرکدام از این موارد کاستی داشته باشد بر دیگری اثر گذار خواهد بود. معظم له با تأکید بر این که هدف آموزش و پرورش، باید تربیت انسان هایی عالم و باتقوا باشد، ادامه دادند: اگر کسی تنها، عالم باشد و تقوا را در خود پرورش ندهد، ممکن است در آینده دچار مشکل شود، زیرا تمامی وسایل ارتباط جمعی فاسد، سلاح های کشتار جمعی و. .. حاصل دست عالمان بی تقواست. ایشان با بیان این که باید دانش آموزان، از نظر تربیت معنوی و تقوا به رشد قابل قبولی برسند، اظهار داشتند: باید روی پایه های ایمانی دانش آموزان، مانند مبد… و معاد و مسایلی چون نبوت و امامت، کار کرد. این مرجع تقلید، افزودند: باید جنبه های عملی دستورات اسلام را به دانش آموزان نشان دهیم و آن ها را مقید به تکامل دینی کنیم. معظم له با تأکید بر لزوم تقویت بعد اخلاقی دانش آموزان، گفتند: در عصری که اخلاق گم شده است، باید در مدارس، درسی با عنوان »اخلاق« به وجود آید، چرا که اگر این موارد تقویت نشود، کوچک ترین شیطنت ها، دانش آموزان را گمراه خواهد کرد. حضرت آیةاللّه مکارم شیرازی با بیان این که نباید تنها به شیوه های مستقیم آموزشی قناعت کرد، خاطرنشان کردند: اگر آموزش های اخلاقی به شیوه های غیرمستقیم صورت گیرد، اثرگذاری آن به مراتب بیشتر خواهد بود. ایشان با بیان این که باید گروه هایی بعد از تدوین کتاب های درسی دانش آموزان، آن ها را مورد بررسی قرار دهند، خطاب به مسئولان آموزشی و پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، گفتند: نباید بعد از تدوین کتاب ها فکر کنید که کار شما تمام شده است، چرا که ممکن است افرادی که در تدوین کتاب ها نفوذ داشته اند، عمدا و یا سهوا در راستای اهداف دشمنان اسلام عمل کرده باشند؛ بنابراین باید افرادی از آموزش و پرورش و متخصصانی حوزه علمیه بعد از تدوین کتاب های درسی دانش آموزان، آن ها را مورد بررسی دقیق قرار دهند و اشتباهات را رفع کنند.

علوم دانشگاهی، اسلامی و توحیدی شود

حضرت آیةاللّه نوری همدانی نیز در دیدار این گروه گفتند: باید عده ای صف شکنی کرده و علوم غربی، که جنبه سکولار یافته و با فرهنگ اسلامی در تضاد است را کنار زده و علوم دانشگاهی را اسلامی و توحیدی کنند. استاد حوزه علمیه قم اظهار داشتند: کار تدوین و تالیف کتب درسی در همه سطوح علمی از دبستان تا دانشگاه، کار بسیار مهم، مشکل و مقدسی است. ایشان تمدن و پیشرفت هر ملتی را غنای فرهنگی آن دانسته و افزودند: فرهنگ اسلامی آنچنان متعالی بود که اعراب جاهلی را به امتی توانمند، متمدن و مترقی تبدیل کرد تا جایی که منشأ همه علوم بشری، دین اسلام شد؛ به گونه ای اصطلاحات رایج عربی در سایر علوم، گواه بر این مطلب است. این مرجع تقلید ادامه دادند: بنیان گذار علوم اسلامی و انسانی، علما و قدمای برجسته اسلام بوده اند، اما امروز به گونه ای شده که جوامع مسلمان باید علوم را از دانشگاه های غربی بیاموزند! حضرت آیةاللّه نوری همدانی تصریح کردند: جنگ های صلیبی، سوزاندن کتابخانه ها و غارت آن ها و هجوم فکری و فرهنگی استعمارگران به کشورهای اسلامی و سلاطین بی کفایت، سبب شد تا امروز علوم اسلامی و انسانی توسط غرب به غارت رود. ایشان بیان داشتند: بعضی از علوم که امروز در دانشگاه های کشور تدریس می شوند، روزی توأم با توحید بود، که اکنون رنگ توحیدی از آن برچیده شده است و شما که می خواهید آن تمدن از دست رفته را دوباره بازگردانید، کاری مشکل، اما امکان پذیر را در پیش گرفته اید. معظم له بر ضرورت اسلامی شدن علوم از سطوح ابتدایی تا دانشگاهی تأکید کرده و عنوان داشتند: چون غربی ها، درک فرهنگ اسلامی را ندارند، لذا علوم غربی نمی تواند مشکل گشای جوامع اسلامی باشد. حضرت آیةاللّه نوری همدانی اضافه کردند: علوم اسلامی بر پایه ایمان و تقوا استوار است که این دو عامل در علوم غربی مورد غفلت واقع شده اند و همه چیزشان مادی و سکولار گشته و چیزی جز انحراف در علوم غربی دیده نمی شود. این مرجع تقلید بیان داشتند: برنامه تربیتی، مربیان تربیتی و تربیت پذیری، سه عامل مهم در انسان سازی است که تربیت پذ یری بسیار مهم تر است، چون قرآن و پیامبر ط بهترین برنامه و مربی بودند.

در این دیدارها، حجة الاسلام والمسلمین محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز با تأکید بر این که در تدوین کتب درسی به ارزش های دینی و اخلاقی توجه ویژه ای شده است، گفت: شکوفایی نظرات دانش آموزان و نهادینه سازی آموزه های اخلاقی و دینی در آن ها، از مهم ترین محورهای فعالیت در زمینه تدوین کتب درسی می باشد. وی افزود: سالانه 955 عنوان کتاب درسی با شمارگان بیش از 140میلیون نسخه در آموزش و پرورش منتشر می شود؛ ضمن آن که در کنار آن ها مجلات رشد و تولیدات نرم افزاری نیز تدوین و منتشر می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد