طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

چرا مدرسه در مسجد؟

چرا مدرسه در مسجد؟

*مسئولان فرهنگی کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی باید احساس کنند که امروز ، سرباز این قضیه هستند و بدانند که چگونه باید دفاع کنند و چه کار خواهند کرد مثل جنگ نظامی، چشم ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامی هم، هر طرفی که بدون شناسایی و دیده بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پایین بیندازد و جلو برود، شکست خواهد خورد. در جنگ فرهنگی هم، همین طور است. اگر ندانید که دشمن کار می کند یا از آن که می داند، فرمان نبرید، از فرمانده ی فرهنگی دستور نگیرید، یا او از نیروی شما استفاده نکند و مانور و سازماندهی را درست انجام ندهد، پشت سرش شکست است.

(امام خامنه ای ، 12 اردیبهشت 1369)

  

باسمه تعالی



رصد برای «تولید محتوای انقلابی» در جنگ نرم


راهبرد ما در جنگ نرم رابطه وثیقی دارد با تصویری که از جبهه معارض و جبهه خودی در حال حاضر به دست می آوریم. بدون برآورد میدانی از نبرد نرم نمی توان آینده آن را پیش بینی و نیروهای خودی را سازماندهی مجدد کرد. در یک کلام، توازن قوا در عرصه تولید محتوای فرهنگی، رسانه‌ای و فکری به هم خورده است. و جبهه معارض در اکثر عرصه ها با برنامه ریزی در حال پیش آمدن است.

از VOA و BBC تا فارسی وان و «من و تو» تا فیس بوک و توئیتر تا سینمای روشنفکری و موسیقی زیرزمینی داخل ایران همگی در حال تولید محتوای «جریانی» هستند؛ یعنی محصولات رسانه ای، فرهنگی، هنری، فکری ای که هم افزایی داشته و نشانه شناسی و ادبیات مشترکی دارند.

جبهه اول دشمنان اسلام از دیرباز و در طول 300 ، 400 سال اخیر استعمار پیر انگلیس و امروز هم آمریکا و انگلیس در راس این حربه ضمن گسترش فحشا و فساد و بی بندو باری و دامن دن به اندیشه های الحادی ، علیه وحدت مسلمانان بوده اند و نسخه اصلی برای تسلط بر جهان و جهانی سازی و یکپارچه کردن جهان به خصوص در خاورمیانه یعنی مرکز اسلام را همین حربه می‌دانند لذا همانطور که کسینجر در اواخر حکومت بوش به او گفت؛ تنها راه برای تسلط بر خاورمیانه ایجاد درگیری بین شیعه و سنی است.


   
مهمترین اهداف جبهه معارض عبارت است از:

1-  تحقیر گذشته و داشته‌های انقلاب اسلامی درهمه عرصه‌ها.

2- ایجاد تردید در مفاهیم انقلاب اسلامی و مطرح نمودن اسلام سرایان غرب گرا بجای اسلام شناسان واقعی.

3- پیش رو نهادن سبک زندگی‌های مغایر با سبک زندگی اسلامی وایجاد تردید و تحقیر سبک زندگی اسلامی.

4 - پیوند زدن نارضایتی‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی با مطالبات سیاسی تند و تأکید بر ریشه سیاسی داشتن همه مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عجز نظام از ارائه عملی و نظری الگوی زندگی بهتر در برابر رقیب غربی.

5- هم آهنگ و یک دست نشان دادن همه عناصر و جریان‌های نخبگانی در نارضایتی از نظام یا معارضه فعال با آن و یا حداقل عدم همراهی با آن.
6-  القای اجماع جهانی و منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی و مسئولان و سیاست‌های بین المللی، فرهنگی و .... آن.

7-  تضعیف و در نهایت انهدام هویت انقلابی، اسلامی و ایرانی.

در این مسیر، آماج اول دشمن «هویت انقلابی» است؛ بعد اسلامی و بعد ایرانی. گاه از شیفتگی به غرب برای تحقیر ارزشهای خانوادگی و سنتی ایران استفاده می شود. گاه از آموزه‌های ایرانگرایی برای تضعیف هویت اسلامی و گاه از آموزه‌های اسلامی برای انکار هویت انقلابی و ماهیت جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام دینی.

دشمن می‌داند که هرچه دلبستگی مردم به انقلاب بیشتر باشد ارزشها و آرمانهای اسلامی و ملی حرمت و اعتبار بیشتری خواهد داشت.


   
از لحاظ روش مهم‌ترین اولویت‌های جبهه معارض چنین است:

1-      گسترش سطح تولید محتوا علیه جمهوری اسلامی و تکثیر عناصر و جریان‌های مولد از طریق:

 

الف: فراهم آوری امکان تولید وارائه محتوا و دسترسی به قوالب رسانه‌ای موثر برای معارضین بالفعل در سطوح مختلف. هرکسی به هر دلیلی از بخشی از نظام ناراضی است به راحتی می تواند این نارضایتی را در یوتیوب، فیس بوک، توئیتر، صدای آمریکا، بی بی سی و ... بازتاب دهد.


ب: تبدیل معارضین  بالقوه به بالفعل با در دسترس گذاشتن قالب‌های کم هزینه و موثر و تحریک از طریق تطمیع، تشویق، ارائه راهکار و ....


ج: بالابردن هزینه برخورد با معارضین فعال برای نظام و ایجاد حاشیه امنیت برای معاندین

 

2-      مختل کردن جریان تولید محتوای انقلابی، اسلامی و ایرانی در داخل نظام از طریق:


الف: بایکوت یا ترور شخصیت مولدان فرهنگی همسو با نظام در همه عرصه‌های فرهنگی، رسانه ای، فکری و... . برخورد با اخراجیها، یوسف پیامبر، ملک سلیمان، علیرضا افتخاری، هنرمندان حضور یافته در محضر رهبری و ... نشانگر اهمیت این استراتژی برای آنهاست.
ب: کمرنگ کردن جایگاه و اعتبار هنر و فرهنگ انقلاب از طریق بزرگ نمایی جریان‌های فرهنگی قبل از انقلاب و انکار انقلاب به مثابه یک نقطه ی عطف و تجدید مطلع در تاریخ فرهنگ ایران.


ج: دامن زدن به مسائل حاشیه‌ای و اختلاف انگیزی از طرق مختلف بین عناصر جبهه خودی و ایجاد ائتلاف‌های تاکتیکی بین عناصری از این جبهه با عناصر معارض در جهت تضعیف باقی عناصر جبهه خودی.


د: نفوذ در دستگاه‌های مدیریت فرهنگی و ناامیدکردن یا سردرگم کردن نیروهای خودی از طریق ترویج ارزشهای مهاجم با استفاده از امکانات نظام.

 

3-      فرصت طلبی و استفاده سریع و به هنگام و همه جانبه از بهانه‌ها و بزنگاه‌های معارضه.


نکته مهم در استراتژی تولید محتوای جبهه معارض نوآوری و به روز بودن است. آنها توری طراحی کرده‌اند که با آن در روز می توانند از میان انبوه خبرها و اتفاقات چند مورد را صید و بزرگنمایی کنند. به تعبیر دیگر برای مفاهیم شان مصادیق نوبه نو (با ربط و بی ربط) ارائه می کنند. این تکثر وتنوع و روزآمدی، جبهه خودی را به فرسایش و انفعال وادار و از حمله متقابل باز می‌دارد.

 

گوشه ای از جنگ نرم جبهه معارض

1-   ماهواره

2000 شبکه قابل دریافت در ایران

380 شبکه رقص و موسیقی

74 شبکه مد و آرایش

252 شبکه کودک و نوجوان

32 شبکه فارسی زبان

316 شبکه پورنو

273 شبکه تبلیغ ادیان

419 شبکه ورزشی

 

2-   اینترنت

 

چه باید کرد؟


1- فهم درست از اهداف و روش‌های جبهه معارض.

الف: جبهه معارض علیرغم به روز بودن و هجمات پی در پی روزانه در فضای رسانه‌ای، هدف بلندمدت دارد و با یک رویکرد بردبارانه و در عین حال فعال و به روز، مسائل زیر را دنبال می‌کند:

شکستن حرمتها

به چالش کشیدن الگوهای ذهنی جامعه اسلامی و انقلابی

ریزش تدریجی مخاطبین مردد

فرسایش تدریجی نیروهای جبهه خودی

با چنین مفروضی، لازم نیست در برابر هر بحران رسانه‌ای، دستپاچه و شتابزده و دچار روزمرگی شد بلکه باید آن را به صورت حلقه‌ای از یک جریان دید و راهبردی برای به شکست کشاندن آن جریان و استراتژی بلند مدت معارضان داشت.

ب: جبهه معارض از گسل‌های جبهه خودی بیشترین استفاده را کرده و قصد فتح همه خاکریزهای فرهنگی، رسانه‌ای، هنری داخل نظام به نفع خود را دارد. بسیاری از خاکریزهای مدیریت فرهنگی نظام یا در خدمت جبهه معارض است یا از اقدام علیه آن منصرف است.

 

2- راهبردهای محتوایی پنجگانه:

الف: تبیین و تعزیز داشته‌های انقلاب اسلامی و جامعه دینی ایران در همه عرصه‌ها و اولویت دهی به هویت انقلابی به مثابه جامع هویت اسلامی و ایرانی.

ب: طراحی جریان نقد درون گفتمانی برای جلوگیری از سرریز مطالبات اجتماعی، اقتصادی و ... به جریان انتقادی معاند و برانداز.
ج: فعال کردن و به رخ کشیدن پشتوانه نخبگانی و توده‌ای انقلاب و نظام.

د: فعال کردن و به رخ کشیدن ظرفیت‌های غیرداخلی نظام در میان نخبگان و توده‌های منطقه، جهان اسلام و جهان برای مخاطب داخلی.
ه: جریان سازی موثر در جهت نقد و هجو غرب و غربزدگی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر مخاطب جوان و نخبه و با پرهیز از کلیشه زدگی.

 

3- راهکار اجرایی:

جریان‌سازی برای تجمیع فرصت‌های موجود: با توجه به گستردگی و حجم تولید محتوای جبهه معارض در این سو ناگزیر از مقابله جریانی با سیل تبلیغات مهاجم هستیم. منظور از جریان، فعالیت‌هایی است که بدون آن که به شکل متمرکز پشتیبانی و کنترل شوند، از سوی عواملی انجام می شود که الزاماً با یکدیگر آشنایی و رابطه مستقیم ندارند اما دارای انگیزه ها و جهت گیری و مضمون و مخاطب مشابه یا مشترکند. به طور مثال اردوهای راهیان نور از سوی عوامل مختلف و بدون کنترل و پشتیبانی متمرکز انجام می گیرد و متکی به انگیزه‌های فردی و بودجه‌های مستقل از هم است.

امروز ما نیازمند به جریان‌های «تولید محتوا»ی مناسب با فرهنگ انقلاب اسلامی هستیم که این ویژگی ها را داشته باشد:
تکثر مولدان

تنوع مضامین

جذابیت برای مخاطب غیرخاص

قابلیت تکثیرقالبی و ارائه در قوالب گوناگون.

برای راه اندازی این جریان ها نیازمند اقداماتی هستیم که بتواند فعالیت‌های خودجوش و داوطلبانه با مضامین راهبردی را ایجاد، تشویق، جهت دهی، سازماندهی، رونمایی و اثربخشی کند. گاه برای جریان سازی نیاز به نمونه سازی است، نمونه هایی که قابلیت الگوبرداری را داشته باشد.

باید برای هرکدام از پنج راهبرد محتوایی اقدام به طراحی جریان‌های تولیدمحتوا با ویژگی‌های پیش گفته کرد.

 

*در طول سالیان متمادی - از نخستین سالهای رسالت پیامبر اسلام تا سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی - دیگران افکار و اندیشه‌های هرز و انحرافی زیادی در باغچه فرهنگ و اعتقادات ما کاشته‌اند که به قول مقام معظم رهبری هر کس به نوبه خود وظیفه دارد که برای مقابله با آنها، از هر آنچه که در سعی و توان دارد فروگذار نکند.

به همین منظور با حضور جمعی از دغدغه‌ مندان نظام انقلاب اسلامی‌ مان دور هم جمع شده‌ایم تا در مقابل «جبهه معارض» انقلاب اسلامی بایستیم و سهم خود را - هرچند کوچک هم که باشد- در برابر این جبهه «متکثر و متحد» ادا کنیم.

نتیجه دغدغه این علاقمندان ، نظام اسلامی است. اعتقاد ما بر این است که ایرانیان و در واقع همه وجدان‌های آگاه باید پیش از هر انتخاب و فعالیتی، خواه اجتماعی باشد و در حوزه مصلحت جامعه و یا فردی باشد و در حریم خصوصی، باید از جریانات و اتفاقات اطراف خود مطلع باشد. این جریانات می‌تواند اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد.

آمده‌ایم تا کارخانه‌ی تولید فکری باشیم با پنجره‌هایی بسته به سوی شرق و غرب . و دستانی گشوده به سوی آسمان. معتقدیم، هر وجدان بیداری باید بداند که:

 - بدعت‌های اندیشه های متحجرانه برای انحراف در تشیع و وهابیت در تسنن چیست؟

- شگردهای مسیحیان تبشیری و بهائیان  و وهابیت و عرفانهای نوظهور برای ترویج آئین خود و زدودن باورهای اسلامی کدامند؟

- نقش مسیحیت صهیونیستی در ترویج خرافه‌های مذهبی و اسرائیلیات چقدر است؟

- بهائیان و منافقین چه نقشی در بی‌حرمتی به ساحت مقدس امام حسین(ع) در روز عاشورای 1388 داشتند؟

- فتنه‌گران از چه آبشخور مادی و معنوی، سیراب می‌شوند؟

- استانداردهای دوگانه دشمنان در حوزه حقوق بشر چیست؟

- فرق شیطانی و به اصطلاح معنویت‌های غیرالهی، مریدان را به چه رفتارهایی سوق می‌دهند؟

- چه گروهک‌های تروریستی در سایه حمایت‌های دولت‌های استکباری، علیه ملت مظلوم و مسلمان ایران فعالیت می‌کنند و از شهروندان گرفته تا دانشمندان و رجال سیاسی را به قتل می‌رسانند؟

- سلطنت‌طلبان چه نسبتی با بمب‌گذاری شیراز و دیگر شهرها دارند؟

- هشدار امام خامنه ای در خصوص نفوذ اندیشه های سکولار در حوزه های علمیه ، حاکی از تحرکات شوم چه کسانی است؟

- ابراز نگرانی رهبر فرزانه انقلاب از رخنه های فرهنگی ، نشانگر نگرانی از فتح کدام سنگرهای فرهنگی انقلاب توسط تجدیدنظرطلبان غرب گراست؟

- تکنوکراتهای داخلی چه کسانی اند و چه شاخصه ای دارند ؟

-دراویش و صوفیه چگونه به بعضی از هیئات مذهبی راه یافته اند؟ و فرصتهای مکتب اهل بیت علیهم السلام را به تهدید تبدیل نموده اند؟

- گفتمان سازش با تضعیف گفتمان مقاومت و عقب نشینی از اصول و آرمانهای اسلامی و انقلابی در صدد بدست آوردن چه چیزی است؟

- کدام رفتار دولت و ملت ما دشمنان را خرسند و کدام رفتار، ایشان را نا امید میکند؟

- دلیل خرسندی دشمن از برخی سیاسیون داخلی چیست؟

- آیا به مروجین شیعه از غرب میتوان اعتماد کرد؟ اسلام آمریکایی چه شاخصه ای دارد؟

 

راهکارهای اجرایی و اولویتها:

لزوم مقابله با جبهه معارض انقلاب اسلامی ما را بر آن داشت تا در وهله اول تمرکز خود را بر روی چندین حوزه اصلی - که معمولا دشمنان ما از طریق آنها و یا به بهانه آنها به هجوم نرم و سخت به انقلاب اسلامی می‌پردازند- قرار دهیم. به همین جهت برای نیل به اهداف خود در جهت مقابله با جبهه معارض اعم از سکولارها ، فتنه گران ، مهره های استعمار و عرفانهای نوظهور، راهکارهای مختلفی را مدنظر داریم که در ذیل به طور اجمالی به آنها اشاره می‌شود.:

- آگاهی‏ بخشی عمومی با ایجاد فضایی به عنوان منبعی موثق در خصوص دایره المعارف چهره بدون نقاب معارضین اسلام و انقلاب

- تقویت و پربار کردن فعالیت های فرهنگی و هنری و افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و جوانان

- راه اندازی کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی آزاد

- ایستادگی و عدم سازش در برابر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی

- استفاده از دیپلماسی عمومی در خنثی سازی دسیسه ها و نقشه های شوم دشمنان قسم خورده اسلام وانقلاب

- عملیات روانی متقابل در برابر هجمه همه جانبه دشمنان

در نهایت نیز هدفمان این است که مقابله با جبهه معارض انقلاب نه فقط شعارمان، که عملمان باشد.

 

نقشه راه:

 یکی از راهکارهای عملی مقابله با جبهه معارض ، طرح مدرسه در مسجد با عنوان حضرت روح الله رضوان الله تعالی علیه است : با هدف کادر سازی مبتنی اندیشه حضرت امام خمینی و خلف صالح ایشان امام خامنه ای  

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد