طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

طرح تربیت مربی حضرت روح الله (ره)

 طرح تربیت مربی

حضرت روح الله

( ره)


الف ) مقدمه :

 

( من المومنین رجال صدقوا ما عهدوا علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا )

)احزاب ٢٣ (

با عرض سلام و ادب به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء و نایب بر حقش مقام معظم رهبری و با درود و سلام به ارواح پاک شهدا و امام راحل ( قدس سره ) .

موقعیت کنونی جهان ، ما را در وضعیت حساس و پر مخاطره ای قرار داده است .از یک طرف ظلم و جور ، بی عدالتی ، فساد و فحشاء در جهان به صورت فزاینده ای در حال گسترش و پیشرفت است و از طرف دیگر ایران اسلامی به عنوان پرچمدار جهان اسلام و معنویت قامت راست کرده و یک تنه در مقابل این بی عدالتی ها ایستاده است .

همچنین موقعیت به صورتی پیش می رود که زمان ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام زمان )عج( را نوید می دهد . انشاء الله

با توجه به مطالب یاد شده هر حرکت ما در این برهه از زمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می تواند به نحوی در ظهور حضرت مهدی )عج( تعجیل کرده و یا آن را به تاخیر بیندازد. حال اگر هر یک از ما بتوانیم در مسیری حرکت کنیم تا در آینده توانایی آن را پیدا کرده تا پا در جای پای امام خمینی ) قدس سره ( بگذاریم ) هر کدام از ما امام خمینی شویم ( و یا اگر نتوانستیم به این مقصود برسیم سعی کنیم تا حداقل شرایطی را فراهم آوریم تا افرادی در این مسیر حرکت نموده و به این هدف نایل گردند آن گاه می توانیم به تعداد نفرات تربیت شده در سطح جهان انقلاب اسلامی داشته باشیم .

با توجه به آنچه گذشت ما عده ای از جوانان بسیجی و شیعه ایران زمین در گوشه ای از این سرزمین پاک در کنار هم جمع شده و در تلاشیم تا برای نیل به این اهداف نیروهای نخبه ، کار آمد ، متخصص و متعهد را به جامعه معرفی کرده تا اولا بتوانند به عنوان نمونه و الگو به جهان مطرح شده و ثانیا آمادگی یاری و همراهی امام زمان را در بعد ظهور آن حضرت انشاء الله داشته باشیم .

در مسیر روشن است که خود مربیان نیز به برنامه ای منسجم ، کامل و دقیق نیازمندند تا خود نیز از کاروان عقب نمانده و در راه رسیدن به این اهداف تلاش نمایند انشاءالله .

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

چم انداز : رسیدن به خدا و سربازی امام زمان (درزمان غیبت و ظهور)

با توجه به اینکه این هدف برای هرکس در هر زمان متنایب با ظرفیت هر شخص می باشد لذا محدودیت ومانعیت برای رسیدن به آن پیش نمی آید

هدف کوتاه مدت :

الف : برای دستیابی به یک هدف باید جوانب آن دقیقاً مورد بررسی قرار گیرد

ب:  تمام ابعاد کار که درمورد هدف با هدف ارتباط دارد باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و لحاظ شود

1 -ابعاد فردی 2-ابعاد اجتماعی

(در نگاهی دیگر می توان ابعاد دیگری را نیز لحاظ کرد)

توضیح ابعاد فردی

ابعاد فردی عبارتند از :

اول: بعد اخلاقی که این بعد از با اهمیت ترین ابعاد می باشد و موثرترین بعد برای رسیدن به هدف

منظور ازذکر این بعد اینست که شخص سالک الی الله یا سرباز امام زمان نباید از وضعیت اخلاقی خود غافل باشد. غفلت از این بعد یعنی فراموشی از وضعیت روحیخود

 که اصل انسانیت هر شخص روح اوست موجب فساد و خارج شدن از مسیر کمال می باشد لذا ذکر و تذکر از لوازم  جلوگیری از این فساد می باشد پس برای ذکر وتذکر این بعد لازم است به بعضی از جوانب این بعد را ذکر کنیم

أ‌-                     آرامش روحی و خالی بودن از دغدغه

ب‌-                     تقویت  توسل به عنوان پشتوانه

ج-  ارتباط با قران و درمان درد های روحی با آن

د- نماز ازبهترین وسایل ارتباطی که باید در راس امور باشد(که مجموع این سه قسم آخر همان ذکر میباشد که در آیه آمده فان اعرض عن ذکری فان معیشتا ذنکی که همان مورد اول می باشد به عبارت دیگر برای رسیدن به مورد اول باید سه مورد اخیر لحاظ شود

ه- تفکر (یعنی در روز وقتی را برای فکر قرار دهد البته پیشنهاد ما بررسی برنامه و اهداف و کنترل برنامه نویسی و محاسبه برنامه ریزی و محاسبه برنامه اخلاقی هر شخص می باش

 ی- انس با ادعیه زیارات ......

دوم: علمی که به دو بخش درسی و غیر درسی تقسیم می شود

در بعد درسی برنامه پنج ساله خود را مشخص کند (تطبیق برنامه درسی با اهداف از ضروریات می باشد)

برنامه علمی غیر درسی شامل همه علومی می شود که شخص باید آن ها را فراگیرد تا برای رسیدن به اهداف  ابزار لازم را داشته باشد

علم عقاید و آشنایی با مباحث اعتقادی اعم از مباحث قدیم و جدید و قدرت بر پاسخ به شبهات روز علم اقتصاد ،علم سیاست ، جامعه شناسی ، روانشناسی ، آشنایی با رایانه واستفاده لازم از این ابزار علم فقه ، علم اخلاق ، علم برنامه ریزی ،علم مدیریت ،علم نویسندگی ، قدرت بر تحلیل نوشته ها ، آشنایی با تاریخ ، آشنایی با هنر هفتم وقدرت بر نقد آن آشنایی بال زبانهای عربی و انگلیسی

 بعدجسمانی که به دو بخش ورزشی در این بعد علاوه بر اینکه یک وزش برای سلامتی به طور منظم بلکه سعی شود علمی نیز باشد

بخش دوم : بعد نظامی میباشد که امداد و آمادگی برای رزم و زمان بحرانی می باشد که نیاز به تمرین دارد

2- در بعد اجتماعی اخلاق در رابطه با دیگران (برای مثال کنترل در مصائب و در درگیریها  در حق گویی ها و....رابطه ما با هسر و فرزندان و پدر و مادر و پدر زن مادر زن و دوستان و تمامی کسانی که با ما ارتباط دارند از جهت اینکه دعای پدرو مادر موجب روشد اخلاقی و روحی ما می باشد لذا ما بعد اخلاق را هم در بعد فردی ذکر میکنیم  و هم در بعد اجتماعی  )

بررسی مسائل اجتماعی و تبیین وظیفه شخصی

 بررسی مسایل جهان اسلام و مشخص کردن تکلیف خود به عنوان یک مسلمان

بررسی مسایل جهانی و مشخص کردن جایگاه خود و وظیفه خود و حساس بودن نسبت به مسایل جهانی 

ابعاد مورد برسی عبارتند از:

وظیفه و جایگاه بسیج

وظیفه برادر مسلمان نسبت به برادران مسلمان خود

بررسی وضعیت فقر

بررسی وضعیت فسادهای اخلاقی ،اجتماعی، سیاسی،اقتصادی،..... و منشا آن و راهکارهای از بین بردن آن

سعی در ترویج اسلام ناب و قران به عنوان راهکار نجات


هدف از تشکیل کانون:

فراهم نمود زمینه ی جامعه مهدوی از طریق پرورش نیروهای مؤمن، مجاهد و فعال

ب ) تعاریف:

1-   تعریف کار فرهنگی :

کاری تربیتی ، نفر به نفر ، با روش علمی و برخواسته از اصول و مبانی اسلامی ، متناسب با فرهنگ ، هنجارها و تربیت مقبول روز ، با آگاهی از زمان برای رسیدن به هدفی بلند مدت که به صورت سیستماتیک و برنامه ریزی شده انجام گیرد .

2-    تعریف مربی فرهنگی :

 » مربی ، مومن مجاهد فعال است » « شهید مطهری «

مربی کسی است که در مدل تربیت اسلامی بتواند الگو قرار بگیرد لذا چنین فردی نزدیک ترین شخص به سیره عملی اهل بیت (ع) است و چنین فردی است که به سمت انسان کامل پیش می رود .

مولفه ها و شاخص های مربی فرهنگی :

١- تحت تربیت باشد . ٢- قوی و استوار باشد . ٣- آزاده باشد . ٤- مبتکر و مولد فکر باشد . ٥- عالم باشد . ٦- سیستماتیک کار کند . ٧- عارف باشد . ٨- دارای سعه صدر باشد . ٩- عزتمند و با کرامت باشد . ١٠- هدفمند باشد . ١١- مبلغ خوبی باشد . ١٢- معتدل و متعادل باشد . ١٣- مومن و پرهیزگار باشد . ١٤- مخاطب شناس خوبی باشد . ١٥- دارای مهارت باشد . ١٦- با نشاط باشد . ١٧- تحلیلگر خوبی باشد . ١٨ تکنیک رفتاری داشته باشد . ١٩- قالب شکن باشد .

3-    تعریف نیروی فرهنگی: ( نیرویی که قابلیت مربی شدن به لحاظ استعداد ، اخلاق و خانواده را به صورت بالفعل دارا بوده و در حال آموزش دوره مربی گری زیر نظر حداقل مربی سطح 4 باشد.)

4-    تعریف نیروی عادی سطح (1): (نیرویی که قابلیت مربی شدن را ندارد ولی به لحاظ استعداد و اخلاق و خانواده در حد متوسط بوده و برای کارهای اجرایی مناسب می باشد و در حال آموزش زیر نظر مربی سطح 5 باشد.)

5-    تعریف نیروی عادی سطح (2): (نیروی موقت)

( نیرویی که به صورت موقت بوده و از آن برای رشد مربیگری سایر مربیان استفاده می شود و زیر نظر نیروی فرهنگی باشد.

6-    تعریف مربی فرهنگی:

( به فردی که حداقل شرایط مربی سطح 5 را دارا بوده و حکم مربی گری از مدیر کانون دریافت کرده باشد.)

7-    تعریف مربی سطح (5): (فردی که حائز شرایط زیر باشد)

الف) علمی: صرف و نحو مقدماتی و کاربرد آن در قرآن – ترجمه بدون اشکال قرآن – احکام در سطح رساله علمیه مرجع تقلید خودش (امام خمینی) – تاریخ انقلاب از سال (1387-1357)

 ب) جسمی: آشنایی با کوه پیمایی

ج) معنوی اخلاقی: مؤدب به آداب اسلامی در حد متوسط

د) مهارتی: توانایی مدیریت یک گروه پنج نفره- سه سال سابقه مدیریت و برگزاری کلاس برای گروههای حداقل سه نفره (نیروی موقت)

8-    تعریف مر بی سطح (4): (فردی که حائز شرایط زیر باشد)

 الف) علمی: صرف و نحو تکمیلی و کاربرد آن در حکمتهای نهج البلاغه- ترجمه بدون اشکال حکمتهای نهج البلاغه تاریخ انقلاب اسلامی از سال(1357-1342) منطق عقاید مقدماتی فهم سیاسی در حد شناخت گروههای سیاسی ایران و تفکرات آنها روانشناسی مقدماتی (نوجوان)

 ب) جسمی: دفاع شخصی

ج) معنوی اخلاقی: مؤدب به آداب اسلامی در حد بالا

د) مهارتی: توانایی مدیریت یک گروه ده نفره و سخنرانی برای یک جمع پنجاه نفره سه سال سابقه مربیگری نیروهای عادی را دارا باشد.

9-    تعریف مربی سطح(3) : (فردی که حائز شرایط زیر باشد)

الف) علمی: فقه و اصول مقدماتی فلسفه مقدماتی تفسیر قرآن در حد کتابهای نور، نمونه، و المیزان تاریخ مشروطه عقاید تکمیلی فهم سیاسی در حد شناخت گروههای سیاسی منطقه خاور میانه احکام در سطح تحریر الوسیله (روانشناسی جوان)

 ب) جسمی: آموزش رزمی

ج) معنوی اخلاقی: الگویی اخلاقی برای اطرافیان روحیه توسل و توکل مداومت بر نماز شب

د) مهارتی: توانایی مدیریت یک کانون سطح (2) تاثیر گذاری بر مخاطب خود در گفتار و کردار تسلط در سخنرانی توانایی اداره یک خانواده سه سال سابقه تربیت نیروی فرهنگی

10-تعریف مربی سطح (2): (فردی که حائز شرایط زیر باشد)

 الف) علمی: فقه و اصول تخصصی – فلسفه تکمیلی – تفسیر قرآن در حد استدلالی و تخصصی – تاریخ اسلام – مکالمه زبان عربی

 ب) جسمی:

ج) معنوی اخلاقی: انجام مستحبات ، ارتباط با ادعیه

د) مهارتی: توانایی اداره کانون در سطح (1)

11- تعریف مربی سطح (1): (فردی که حائز شرایط زیر باشد)

الف) علمی: اجتهاد مکالمه زبان انگلیسی تاریخ جهان

تعریف مربی ارشد: ( مربی فرهنگی ای که دارای حداقل شرایط مربی سطح(4) بوده و حکم مربی گری ارشد را از مدیر کانون دریافت نموده باشد.)

تعریف چارت اجرایی: نموداری که شیوه عضویت مربیان فرهنگی را در گروههای تخصصی و ناظران بر آنها را نشان می دهد.

تعریف چارت مربیگری : نمودار اصلی کانون می باشد که جایگاه هر فرد در آن بر طبق اصل مربیگری مشخص می باشد.

تعریف کانون سطح (2): کانونی که مربیان آن دارای شرایط مربی گری سطح (5) باشند و تنها صلاحیت جذب و آموزش نیروهای عادی را دارا می باشد.

تعریف کانون سطح (1): کانونی که مربیان آن حداقل دارای شرایط مربی گری سطح (4) بوده و وظیفه تربیت مربی را دارد.

فلو چارت طرح تربیت مربی روح الله :









 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


هدف طرح کلی

 

فراهم نمودن زمینه های جامعه مهدوی مورد انتظار امام زمان ( عج ) و فراهم نمودن شرایط ظهور هر چه سریع تر آن عزیز از طریق :

الف ) پرورش و تربیت نیروهای نخبه ، کار آمد ، متعهد ، متخصص ، شجاع ، مبارز ، خود ساخته و صاحب نظر ، فکر و بیان در زمینه های روز جهان .

ب ) تبیین تفکرات امام خمینی ( بنیان گذار جمهوری اسلامی ) و مقام معظم رهبری ( ناءب امام زمان ) و رشد و گسترش روحیه بسیجی به منظور هدایت جامعه به سمت اصلاح و مبارزه با هجوم فرهنگی دشمنان .

 ج ) بستر سازی برای تولید و رشد تفکر و اندیشه در بین نسل جوان جامعه در راستای بیانات مقام معظم رهبری .

مربی درجه 5 توان مدیریتی برای حداقل سه نفر را داشته باشد و بتواند به امور نیروهای تحت تربیت خودش رسیدگی کند . مدیریت کلاس داری داشته باشد و از نظر علمی مواد علمی درجة مربوط به خود را گذرانده باشد .

اهداف کوتاه مدت 3 ساله اول (مربی گری سطح 5)

الف: علمی

1-شناخت کامل بر مسا یل رساله عملیه

2-شناخت کلی اعتقادات اسلام درحد اصول دین

3-تسلط کامل بر علم صرف و نحو مقدماتی

4-آشنایی اجمالی باسیره شهدا وبرخی بزرگان وبرجستگان دین(از جمله شهید مطهری وامام خمینی ره )

5-آشنایی اجمالی با متون نهج البلاغه صحیفه سجادیه

6-رشد سطح علمی متربی در دروس تحصیلی مدرسه

7-تسلط بر ترجمه قرآن

8-آشنایی با آیات کلیدی قرآن کریم

9-تسلط بر روخوانی قرآن به همراه رعایت قواعد تجوید

10-آشنایی اجمالی با حکومت اسلامی و سیاست مورد نظر اسلام

11-آشنایی کلی با سیاست انقلاب اسلامی ایران و برخی جناح ها

ب:اخلاقی

1-به کار بستن سیره شهدا در زندگی به منظور رشد و پرورش روحیه معنوی در افراد

2-شناخت اهم فضایل ورذایل اخلاقی  و  تلاش در افزایش فضایل وکاهش رذایل

ج:تربیتی مهارتی

1-توانایی مربیگری یگروه پنج نفره

2-توانایی سخنرانی برای پنجاه نفر

3-بالا بردن سطح فکری و قدرت تصمیم گیری

د:ورزش

1-آشنایی با کوهنوردی دفاع شخصیبه منظور حفظ روحیه شادی و نشاط نوجوانی درافراد

مربی درجه 4 توان مدیریتی حداقل 7 نفر را داشته باشد و بتواند در این افراد تاثیر گذار باشد از نظر علمی بعد از کسب درجه مربی  5  دروس مربوط به گروه آموزشی خود را گذرانده باشد .

اهداف کوتاه مدت 4 ساله دوم ( مربیگری سطح 4 )

الف ) علمی

1- آشنایی کامل بر ادبیات عرب و منطق

2- آشنایی با متن اصول فقه مظفر و لمعتین ( به منظور آشنایی با فقه و اصول مقدماتی)

3- آشنایی کامل با تفاسیر نور و نمونه و مبانی فکری مولفان آنها

4- شناخت کامل اصول دین و افزایش سطح اعتقادات به منظور آمادگی برای تخصص در علم کلام

5- آشنایی کامل با تاریخ دفاع مقدس و اسلام

6- تسلط بر زبانهای انگلیسی و عربی

7- آشنایی اچمالی با ترجمه ی متون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

8- تکمیل دوره تحصیلی دبیرستان

9- شناخت کامل مبانی فکری شهید مطهری

10-      آشنایی کلی با علم حدیث

11-      آشنایی اجمالی با فلسفه ی اسلامی

12-      تقویت دانش و تعمیق بینش در شناخت آرا و مکاتب و بررسی مسایل سیاسی

ب  ) اخلاقی

1-  شناخت کامل و عمیق تمامی فضایل و رذایل اخلاقی و تلاش در افزایش فضایل و کاهش رذایل

2-  انجام واجبات و ترک محرمات

ج ) تربیتی . مهارتی

1- توانایی مربیگری یک گروه 10 نفره

2-  توانایی ارایه ی سخنرانی مطلوب و با تسلط

3-  آمادگی­افرادبرای­هدایت خانواده­ی­خودودرمرحله­ی بعدبه­عهده­گرفتن مسؤلیت­خانواده

د ) ورزشی

آمادگی کامل جسمی با کوهنوردی و بعضی از ورزش های رزمی ( به منظور حفظ روحیه ی نشاط و شادابی )

مربی گری درجه 3 توان مدیریت و تاثیر گذاری روی حداقل 15 نفر را داشته باشد توان کلاس داری و همچنین تاثیر گذاری روی اولیا داشته باشد و مباحث اجتماعی و توان امام جماعت مسجد را داشته باشد از توان تبلیغی خوبی برخوردار باشد

اهداف کوتاه مدت 4 ساله سوم ( مربیگری سطح 3 )

الف ) علمی

1-   آمادگی کامل برای تحصیل دروس خارج فقه و اصول و تخصص در ادبیات عرب

2-   تکمیل دروس مقدماتی علوم درایه و رجال

3-   شناخت کامل تفاسیر المیزان و تسنیم

4-   آشنایی کامل با ترجمه ی کامل متون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

5-   شناخت کامل اصول دین  و تکمیل دروس مقدماتی عم کلام

6-   آشنایی اجمالی با فلسفه مقدماتی

7-   آشنایی اجمالی با عرفان

8-   شناخت کامل تاریخ جهان ( عواملی مهم که در رویدادهای جهان موثربوده اند مانند جنگ جهانی اول )

9-   آشنایی اجمالی با اقتصاد اسلامی اقتصاد روز

10-      شناخت کامل مبانی فکری بزرگان دین به خصوص امام

11-      آشنایی با فرهنگ متعارف سیاسی ، مواضع سازمانهای جهانی و مبانی حقوق روابط بین الملل در برقراری مناسبت های انسانی و فهم عمیق سیاست های اسلامی بر مبنای حاکمیت مطلق الهی

12-      شناخت نحوه داره جامعه اسلامی و اجرای عدالت اجتماعی

ب ) اخلاقی

1-  تلاش در جهت افزایش سطح اخلاقی خود

2-  انجام مستحبات و ترک مکروهات در حد امکان

ج ) تربیتی . مهارتی

1-  مهارت کامل در مربیگری

2-  شناخت معیارها و شیو ه هی منطقی و اصولی درک و فهم دقیق و عمیق فرهنگ مردم و روابط انسانی

د ) ورزشی

آمادگی و تکمیل دفاع شخصی در حد کامل و ایده ال

مربی درجه 2 توان تاثیر گذاری در حد یک مسجد را داشته باشد قدرت رسیدگی به امور متربیان مجموعه را داشته باشد . توان مدیریتی چند مجموعه را داشته باشد از توان برنامه­ریزی و سازماندهی بالایی بر خوردار باشد تاثیر گذار در اجتماعات بزرگ را داشته باشد مراحل علمی مربی گری درجه 5 و 4 و 3 و 2 را گذرانده باشد .

اهداف کوتاه مدت 4 ساله چهارم ( مربیگری سطح 2 )

الف ) علمی :

1-اجتهاد در فقه و اصول

2-مفسری کامل برای قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

3-تکمیل دروس مقدماتی علم کلام و فلسفه وعرفان

4-آشنایی کامل با اقتصاد روز اسلامی

5-قدرت بر نقد و بررسی مبانی فکری بزرگان دین

6-قدرت بر تحلیل و بررسی مسایل سیاسی روز

ب) اخلاقی

1-رشد سطح اخلاقی با استفاده از اساتید اخلاق

2-عامل به دانسته ها

ج) مهارتی تربیتی

1-مشاوری دلسوز وکامل برای مردم پیرامون مسایل مختلف

د)ورزشی

1-آمادگی کامل جسمانی(دفاع شخصی و کوهنوردی) در حد مربی کامل

مربی درجه 1 از نظر سیر علمی و عملی نزدیکترین شخص به انبیا باشد دارای وجاهت معنوی ، اخلاقی، و علمی تاثیر گذار در شهر در حد امام جمعه باشد توان مدیریت و سازماندهی در حد شهر را داشته باشد و مراحل مربی گری درجه 4 را گذرانده باشد .

اهداف کوتاه مدت 5 ساله پنجم (مربیگری سطح 1)

الف)علمی:

1ـ تجزیه و تحلیل وبررسی نظریات علمای برجسته در علم اصول و فقه واجتهاد در این دو علم

2ـ تسلط در علوم عقلی و تخصص ر یکی از انها (منطق ، فلسقه، کلام )

3ـ تحلیل گر و اسیب شناس مبهر در راه پیشرفت اقتصاد جامعه به سوی اقتصاد کامل مورد نظر اسلام

4ـ اشنایی کامل با عرفان اسلامی

5ـ ایجاد تحول در سیاست  روز جهت نزدیکی به سیاست مورد نظر اسلام

ب)اخلاقی:

1ـ عارفی کامل و وارسته

2ـ روحانی واقعی و مبارز

ج)مهارتی تربیتی:

1ـ مبلغ کامل دین اسلام در سطح بین الملل بر مبنای کار تربیتی نفر به نفر

2ـ اهتمام علمی و عملی نسبت به استقرار حرکت فرهنگی و تربیتی اسلام و زوال تدریجی اداب و رسوم خرافی و انحرافی

شیوه اجرای طرح

اصول کار فرهنگی

1.      کلیه اهداف و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت کانون باید در مسیر خودسازی افراد برای اصلاح جامعه باشد.

2.      مبنای کار در کانون بر اساس رابطه مربی و متربی می باشد.

3.      ایجاد رابطه دوستی بین کلیه اعضا فقط در گروه سننی مربوطه مجاز می باشد.

4.      تفکیک گروههای سنی لازم الاجرا و به شرح ذیل می باشد:

گروه الف) اول تا سوم دبستان                                گروه ب) چهارم و پنجم دبستان

گروه ج) اول و دوم راهنمایی                                 گروه د) دوم و سوم راهنمایی

گروه ر) سوم راهنمایی و اول دبیرستان                   گروه س) اول و دوم دبیرستان

گروه ص) دوم و سوم دبیرستان                  گروه ط) سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی

گروه ع) بالاتر از پیش دانشگاهی

5.      کلیه افراد با توجه به سن و مقطع تحصیلی در گروه مخصوص به همان مقطع قرار گیرند.

6.      مسولیت هر یک از گروها را یک مربی فرهنگی به عهده گرفته که با نبود مربی کار ان گروه به صورت معلق در خواهد امد

7.      اکثر برنامها به صورت نیمه کلاسیک و با توجه به رابطه دوستانه بین افراد تحت تربیت ومربی و در درون گروه به اجرا در می آید

8.      در کلیه برنامها تفکیک گروهای سنی حتی المکان رعایت می شود .

9.      ایجاد رابطه دوستی بین اعضاء ، فقط در گروه سنی مربوطه می باشد .

10. مربی هر گروه مسـؤول رسیدگی به مسایل و مشکلات درسی ، روحی ، اخلاقی ، روانی و خانوادگی افراد گروه خود می باشد .

11. ـ هر گونه بکار گیری نیرو ، دستور و برخورد با نیرو توسط مربی گروه مربوطه انجام می گیرد .

12. جلسه شورای مربیان به صورت هفتگی وبرای بررسی تبادل نظر در مورد کار گروها برگزار می گردد .

13. ٩ـ هر گروه از ده نفر تشکیل می شود که حداکثر 15 نفر میتواند باشدو بیش از آن مجاز نمیباشد.

14. شوخی بدنی به هر صورت که باشد و در همه سطوح به طور کامل ممنوع می باشد.

15. هر گونه و خطری که باعث در خطر افتادن اعتبار مجموعةکانون باشد، ممنوع است و تشخیص آن بر عهده شورای مربیان ارشد می باشد.

شوراها مسؤلیت ها وظایف و اختیارات

الف) شوراها

1- شورای مرکزی :

الف) اعضا: مدیر کل کانون مدیران کانونها مدیران تخصصی مربیان ارشد

ب) وظایف و اختیارات:

1-    تصویب اهداف بلند مدت و کوتاه مدت برای کل مجموعه

2-    تصویب طرحها و لوایح پیشنهادی برای کل مجموعه

3-    نظارت بر عملکرد کمسیونهای تخصصی

4-    تصمیم گیری برای تغییرات اساسنامه (با رای نصف بعلاوه یک اعضا)

5-    بررسی مطابقت برنامه ای در حال اجرا با اهداف تعیین شده و اهداف کانون

6-    ارزشیابی برنامه­های در حال اجرا در کل مجموعه

7-    نظارت بر حسن اجرای برنامه­ها به صورت غیر مستقیم(گزارش مدیران تخصصی)

8-    استیضاح مسولان تخصصی و رای اعتماد به آنها

9-    استیضاح مدیر کل کانون و رای اعتماد به او

10-تصویب اساسنامه جدید

2- شورای مربیان ارشد:

الف) اعضا: مربیان فرهنگی­ای که حداقل شرایط مربی سطح (4) با سه سال ارشدیت را داشته باشد.

ب) وظایف و اختیارات:

1-    تعیین مدیر کل کانون

2-    رسیدگی به تخلفات از اساسنامه یا قوانین کانون

3-    تصمیم گیری برای تنبیه، تشویق، و یا اخراج هر یک از اعضای کانون و متناسب با تخلفی که صورت گرفته است.

4-    تایید قوانین و لوایحی که به تصویب شورای مرکزی می رسد

5-    تفسیر ابهامات اساسنامه

ج) مدیر شورای کانون

د) وظیفه اصلی: نظارت بر روند کاری کل کانون

3- شورای کانون

الف) اعضاء مربیان همان کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1-    تعیین مدیر کانون با رای اکثریت

2-    نقد و بررسی عملکرد مربیان کانون مربوطه

3-    نقد و بررسی برنامه های موجود در کانون

4-    برنامه ریزی برای کانون در چارچوب طرح و برنامه های مصوب

5-    استیضاح مدیر و مسؤلین کانون مربوطه

ج) مدیر شورا: مدیر کانون مربوطه

د) وظیفه اصلی: هماهنگی بین کانونها

6- شورای فرهنگی

الف) اعضا: مسولین فرهنگی کانونها

ب) وظایف و اختیارات:

1-    ارائه طرح یا لایحه برای رشد معنوی اعضا کانون

2-    ارائه طرح استراتژی فرهنگی مجموعه کانون برای پنج سال آینده

3-    برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژی مصوب

4-    برگزاری و مدیریت مراسم عمومی فرهنگی برای کل مجموعه کانون

5-    ارزشیابی طرحها و برنامه های فرهنگی در حال اجرا

6-    بررسی مطابقت طرحها و برنامه های در حال اجرا با اهداف مصوب

7-    نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های فرهنگی مصوب

8-    برنامه ریزی مناسب برای طرحها و لوایح فرهنگی مصوب

ج) مدیریت شورا: یکی از مربیان ارشد

7- شورای آموزش :

الف) اعضا : مسولان آموزش کانونها

ب) وظایف و اختیارات:

1-    ارائه طرح و لایحه برای رشد علمی اعضا کانون

2-    ارائه طرح استراتژی آموزش برای پنج سال آینده کانون

3-    برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژی مصوب

4-    برگزاری و مدیریت امتحانات نهایی از دروس مصوب

5-    ارزشیابی طرحها و برنامه های آموزشی در حال اجرا

6-    بررسی مطابقت برنامه های آموزشی در حال اجرا با اهداف و طرحهای مصوب

7-    نظارت بر حسن اجرای برنامه های آموزشی مصوب

8-    برنامه ریزی مناسب برای طرحها و لوایح آموزشی مصوب

ج) مدیریت شورا: یکی از مربیان ارشد

د) وظیفه اصلی: برنامه ریزی برای رشد سطح علنمی اعضا

8- شورای تربیت بدنی:

الف) اعضا: مسولان تربیت بدنی کانونها

ب) وظایف و اختیارات:

1-    ارائه طرح یا لایحه برای رشد جسمی اعضا کانون

2-    ارائه طرح استراتژی تربیت بدنی برای پنج سال آینده

3-    برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژی مصوب

4-     برنامه ریزی مناسب برای طرحها و لوایح تربیت بدنی مصوب

5-    برگزاری و مدیریت جلسات ورزشی مشترک بین کانونها

6-    ارزشیابی برنامه های ورزشی در حال اجرا

7-    بررسی مطابقت برنامه های ورزشی در حال اجرا با اهداف و طرحهای مصوب

8-    نظارت بر حسن اجرای برنامه های ورزشی مصوب

ج) مدیریت شورا: یکی ازمربیان ارشد

د) وظیفه اصلی : برنامه ریزی برای ارتقا و رشد جسمی کلیه اعضا کانون

9- شورای نیروی انسانی

الف) اعضاء و مسئولین نیروی انسانی کانونها

ب) وظایف و اختیارات:

1- ارائه طرح استراتژی نیروی انسانی برای پنج سال آینده

2- ارائه طرح یا لایحه برای جذب نیروی مناسب مورد نیاز

3- برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژی مصوب

4- برنامه ریزی مناسب برای طرحها و لایحه های مصوب مربوطه

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و لوایح مصوب مربوطه

6- تهیه­ی فرمهای لازم برای ثبت نام نیروی عادی یا موقت و یا فرهنگی

ج) مدیریت: یکی از مربیان ارشد

د) وظیفه اصلی: جذب نیروی مناسب

10- شورای مالی:

الف) اعضاء: مسئولین مالی کانونها

ب) وظایف و اختیارات

1- ارائه طرح استراتژی مالی برای پنج سال آینده

2- ارائه طرح و لایحه برای جذب منابع مالی مورد نیاز

3- برنامه ریزی مناسب برای رسیدن به اهداف استراتژی مصوب

4- برنامه ریزی مناسب برای اهداف و لوایح مصوب

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و لوایح مصوب مربوطه

ج) مدیریت: یکی از مربیان ارشد

د) وظیفه اصلی: سازماندهی منابع مالی

ب) مسئولیتها:

1- مدیر کل کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط رأی اکثریبت شورای مربیان ارشد

ب) وظایف و اختیارات

1- تشکیل منظم جلسات شورای مرکزی و مدیریت آن

2- تشکیل منظم جلسات شورای مدیران و مدیریت آن

3- تشکیل منظم جلسات مربیان ارشد و مدیریت آن

4- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای مدیران در جلسه شورای مرکزی و دفاع از آن

5- دریافت گزارش عملکرد از مدیران کانونها

6- نظارت بر حسن عملکرد مدیران کانونها

7- تعیین مدیران تخصصی (مسئولین شوراهای تخصصی)

8- تصمیم برای تشکیل جلسه فوق العاده در صورت نیاز

9- تعیین درجه سطح مربیان پس از کسب شرایط مورد نیاز

10- تنفیذ حکم مربی گری کلیه مربیان

ج) مدت مدیریت: سه سال

2- مدیر کانون:

الف) شیوه انتخاب: با رأی اکثریت مربیان کانون مربوطه و با تأیید مربی ارشد کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم جلسات شورای مربیان کانون مربوطه و مدیریت آن

2- تعیین مسئولین کانون مربوطه

3- نظارت مستقیم بر عملکرد مربیان کانون مربوطه

4- ارائه گزارش عملکرد کانون مربوطه به مدیر کل کانون

5- شرکت منظم در جلسات شورای مدیران به عنوان نماینده کانون مربوطه

6- شرکت منظم در جلسات شورای مرکزی

ج) مدت مسئولیت: یک سال

3- مربی گروه:

الف) شیوه انتخاب: توسط مربی ارشد مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم شورای گروه مربوطه و مدیریت آن

2- برنامه ریزی مناسب برای نیروهای گروه در چارچوب برنامه های مصوب

3- تلاش برای رشد علمی ، معنوی و جسمانی اعضاء گروه مربوطه

4- تشکیل جلسات منظم با والدین اعضاء گروه مربوطه

5- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

4- مربی ارشد:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون پس از احراز شرایط مورد نیاز

ب) وظایف و اختیارات:

1- نظارت مستقیم برای کانونها زیر مجموعه

2- تعیین مربیان کانونهای زیر مجموعه

3- صدور حکم مدیریت کانون های زیر مجموعه

4- شرکت منظم در جلسات شورای مربیان ارشد

5- شرکت منظم در جلسات شورای مرکزی

6- معرفی افراد آموزش دیده واجد شرایط برای دریافت حکم مربی گری به مدیر کل کانون

5- مدیر فرهنگی:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم جلسات شورای فرهنگی و مدیریت آن

2- حضور منظم در جلسات شورای مرکزی به عنوان نماینده شورای فرهنگی

3- دریافت گزارش عملکرد مسئولین فرهنگی کانونها

4- نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین فرهنگی کانونها

5- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای فرهنگی برای تصویب نهایی در شورای مرکزی

6- توجیه مسئولین فرهنگی کانونها در مورد طرحها و لوایح مصوب

6- مسئول فرهنگی کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- شرکت منظم در جلسات شورای فرهنگی

2- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

3- توجیه مربیان کانون مربوطه در مورد طرحها یا لوایح مصوب یا پیشنهادی مربوطه

4- ارائه پیشنهادات و انتقادات مربیان کانون مربوطه در جلسه شورای فرهنگی

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب در کانون مربوطه

6- برگزاری برنامه های عمومی فرهنگی کانون مربوطه

7- مدیر آموزش:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکلی منظم جلسات شورای آموزش و مدیریت آن

2- حضور منظم در جلسات شورای مرکزی به عنوان نماینده شورای مربوطه

3- دریافت گزارش عملکرد مسئولین آموزش کانونها

4- نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین آموزش کانونها

5- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای آموزش برای تصویب نهایی در شورای مرکزی

6- توجیه مسئولین اموزش در مورد طرحها و لوایح مصوب

7- مدیریت امتحانات نهایی کل مجموعه

8- مسئول آموزش کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- شرکت منظم در جلسات شورای اموزش

2- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

3- توجیه مربیان کانون مربوطه در مورد طرحها یا لوایح مصوب یا پیشنهادی مربوطه

4- ارائه پیشنهادات و انتقادات مربیان کانون مربوطه در جلسه شورای آموزش

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب در کانون مربوطه

6- برگزاری جلسات امتحان در سطح کانون مربوطه

9- مدیر تربیت بدنی:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم جلسات شورای تربیت بدنی و مدیریت آن

2- حضور منظم در جلسات شورای مرکزی به عنوان نماینده شورای تربیت بدنی

3- دریافت گزارش عملکرد مسئولین تربیت بدنی کانونها

4- نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین تربیت بدنی کانونها

5- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای مربوطه برای تصویب نهایی در شورای مرکزی

6- توجیه مسئولین تربیت بدنی در مورد لوایح و طرحهای مصوب

7- مدیریت جلسات عمومی ورزشی در سطح کل مجموعه

10- مسئول تربیت بدنی کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- شرکت منظم در جلسات شورای تربیت بدنی

2- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

3- توجیه مربیان کانون مربوطه در مورد طرحها یا لوایح مصوب پیشنهادی مربوطه

4- ارائه پیشنهادات و انتقادات مربیان کانون مربوطه در جلسات شورای تربیت بدنی

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب در کانون مربوطه

6- برگزاری و مدیریت برنامه های تربیت بدنی کانون مربوطه

11- مدیر نیروی انسانی:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم جلسات شورای نیروی انسانی و مدیریت آن

2- حضور منظم در جلسات شورای مرکزی به عنوان نماینده شورای نیروی انسانی

3- دریافت گزارش عملکرد مسنولین نیروی انسانی کانونها

4- نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین نیروی انسانی کانونها

5- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای مربوطه برای تصویب نهایی

6- توجیه مسئولین نیروی انسانی در مورد طرحها و لوایح مصوب

7- تشکیل پرونده برای تمام مربیان کانون

12- مدیر نیروی انسانی کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- شرکت منظم در جلسات شورای نیروی انسانی

2- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

3- توجیه مربیان کانون مربوطه در مورد طرحها یا لوایح مصوب یا پیشنهادی مربوطه

4- ارائه پیشنهادات و انتقادات مربیان کانون مربوطه در جلسه شورای نیروی انسانی

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب در کانون مربوطه

6- مصاحبه و ثبت نام و جذب افراد و نیروهای مورد نیاز

7- تشکیل پرونده برای کلیه اعضاء گروهای کانون مربوطه

13-مدیر مالی:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کل کانون

ب) وظایف و اختیارات:

1- تشکیل منظم جلسات شورای مالی و مدیریت آن

2- حضور منظم در جلسات شورای مرکزی به عنوان نماینده شورای مالی

3- دریافت گزارش عملکرد مسئولین مالی کانونها

4- نظارت مستقیم بر عملکرد مسئولین مالی گروهها

5- ارائه طرحها و لوایح مصوب در شورای مربوطه برای تصویب نهایی در شورای مرکزی

6- توجیه مسئولین مالی در مورد طرحها و لوایح مصوب

7- مدیریت حساب مالی کل مجموعه

14- مسئول مالی کانون:

الف) شیوه انتخاب: توسط مدیر کانون مربوطه

ب) وظایف و اختیارات:

1- شرکت منظم در جلسات شورای مالی

2- شرکت منظم در جلسات کانون مربوطه

3- توجیه مربیان کانون مربوطه در مورد طرحها یا لوایح مصوب یا پیشنهادی مربوطه

4- ارائه پیشنهادات و انتقادات مربیان کانون مربوطه در جلسه شورای مالی

5- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب در کانون مربوطه

6- مدیریت برنامه های مالی کانون مربوطه

قوانین ، مقررات و رویه ها:

1-    کلیه برنامه های کانون باید به صورت هماهنگ انجام شود

2-    کلیه برنامه های هر یک از گروههای کانون باید با هماهنگی شورای کانون و مربی ارشد مربوطه (در صورت وجود) و مدیر تخصصی مربوطه انجام پذیرد

3-    برای کلیه برنامه های هر گروه باید هدف مشخص با دلیل و استدلال منطقی انجام پذیرد

4-    کلیه برنامه ها ابتدا باید به صورت طرح یا لایحه در کمیسیون مربوطه بررسی شده و سپس برای دریافت نظرات اصلاحی به کانونها ارجاع گردد و پس از دریافت نظرات اصلاحی مجددا در کمیسیون مربوطه بررسی شده و در صورت تصویب برای تصویب نهایی در شورای مرکزی ارسال گردد.

5-    کلیه مصوبات شورای مرکزی البته اگر به تأیید شورای مربیان ارشد برسد در کلیه کانونها لازم الاجرا میباشند

6-    مصوبات شورای مرکزی به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده تا برای آن برنامه ریزی مناسبی صورت پذیرد و پس از برنامه ریزی اولیه توسط کمیسیون مربوطه به کانونها ارجاع داده شده تا نظرات اصلاحی خود را در ممورد آن بیان کنند و پس از بررسی اصلاحیه ها در کمیسیون مربوطه در صورت تصویب لازم الاجرا میباشد.

7-    در کلیه شوراها تصویب مصوبات با رأی اکثریت اعضاء صورت میپذیرد.

8-    کلیه مصوبات شوراها برای تأیید مطابقت با اساسنامه کانون به شورای مربیان ارشد ارجاع شده تا در صورت تأیید عدم تخلف لازم الاجرا باشد.

مرجع رسیدگی کننده به اختلافات

1-    اختلاف بین اعضاء یک گروه : مربی گروه

2-    اختلاف بین مربیان یک کانون: مدیر کانون

3-    اختلاف بین مربیان ارشد : مدیر کل کانون

4-    اختلاف بین یک مربی ارشد و مدیر کل کانون: شورای مربیان ارشد



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد