طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

طرح مدرسه در مسجد.مدرسه روح الله

مشهد.خیابان ملک الشعرای بهار20 نبش هویزه4 مسجد حضرت ابوالفضل العباس (ع)

چرا مدرسه در مسجد؟

چرا مدرسه در مسجد؟

*مسئولان فرهنگی کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی باید احساس کنند که امروز ، سرباز این قضیه هستند و بدانند که چگونه باید دفاع کنند و چه کار خواهند کرد مثل جنگ نظامی، چشم ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامی هم، هر طرفی که بدون شناسایی و دیده بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پایین بیندازد و جلو برود، شکست خواهد خورد. در جنگ فرهنگی هم، همین طور است. اگر ندانید که دشمن کار می کند یا از آن که می داند، فرمان نبرید، از فرمانده ی فرهنگی دستور نگیرید، یا او از نیروی شما استفاده نکند و مانور و سازماندهی را درست انجام ندهد، پشت سرش شکست است.

(امام خامنه ای ، 12 اردیبهشت 1369)

  ادامه مطلب ...

برنامه لیست دروس مربیان سطح 5 ( سه ساله راهنمایی )

  برنامه لیست دروس مربیان سطح 5 ( سه ساله راهنمایی )

  ادامه مطلب ...

اهداف کوتاه مدت مربی گری سطح 1 تا 5

اهداف کوتاه مدت مربی گری سطح 1 تا 5
علمی ،اخلاقی ، تربیتی ،مهارتی ، ورزشی

 

ادامه مطلب ...

طرح تربیت مربی حضرت روح الله (ره)

 طرح تربیت مربی

حضرت روح الله

( ره)


الف ) مقدمه :

 

( من المومنین رجال صدقوا ما عهدوا علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا )

)احزاب ٢٣ (

با عرض سلام و ادب به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء و نایب بر حقش مقام معظم رهبری و با درود و سلام به ارواح پاک شهدا و امام راحل ( قدس سره ) .

موقعیت کنونی جهان ، ما را در وضعیت حساس و پر مخاطره ای قرار داده است .از یک طرف ظلم و جور ، بی عدالتی ، فساد و فحشاء در جهان به صورت فزاینده ای در حال گسترش و پیشرفت است و از طرف دیگر ایران اسلامی به عنوان پرچمدار جهان اسلام و معنویت قامت راست کرده و یک تنه در مقابل این بی عدالتی ها ایستاده است .

همچنین موقعیت به صورتی پیش می رود که زمان ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام زمان )عج( را نوید می دهد . انشاء الله

با توجه به مطالب یاد شده هر حرکت ما در این برهه از زمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می تواند به نحوی در ظهور حضرت مهدی )عج( تعجیل کرده و یا آن را به تاخیر بیندازد. حال اگر هر یک از ما بتوانیم در مسیری حرکت کنیم تا در آینده توانایی آن را پیدا کرده تا پا در جای پای امام خمینی ) قدس سره ( بگذاریم ) هر کدام از ما امام خمینی شویم ( و یا اگر نتوانستیم به این مقصود برسیم سعی کنیم تا حداقل شرایطی را فراهم آوریم تا افرادی در این مسیر حرکت نموده و به این هدف نایل گردند آن گاه می توانیم به تعداد نفرات تربیت شده در سطح جهان انقلاب اسلامی داشته باشیم .

با توجه به آنچه گذشت ما عده ای از جوانان بسیجی و شیعه ایران زمین در گوشه ای از این سرزمین پاک در کنار هم جمع شده و در تلاشیم تا برای نیل به این اهداف نیروهای نخبه ، کار آمد ، متخصص و متعهد را به جامعه معرفی کرده تا اولا بتوانند به عنوان نمونه و الگو به جهان مطرح شده و ثانیا آمادگی یاری و همراهی امام زمان را در بعد ظهور آن حضرت انشاء الله داشته باشیم .

در مسیر روشن است که خود مربیان نیز به برنامه ای منسجم ، کامل و دقیق نیازمندند تا خود نیز از کاروان عقب نمانده و در راه رسیدن به این اهداف تلاش نمایند انشاءالله .

 

ادامه مطلب ...

مستندسازی فعالیت‌های تربیتی مدرسه حضرت روح الله

 

مستندسازی فعالیت‌های تربیتی

مدرسه حضرت روح الله مشهد مقدس

 

 


مبانی کار تربیتی در مسجد  10

مسجد بهترین محل برای تربیت    10

وظیفه‌ی مربیان در مسجد: «بلاغ مبین»  11

ضرورت کار تشکیلاتی تربیتی   12

فرآیندجذب   14

اهداف مرحله جذب   14

·              دلایل استفاده از گزینش در جذب    14

شیوه‌ی جذب   15

·              جذب از طریق برگزاری اردو  15

·              جذب از طریق پدر و مادرها  16

·              جذب از طریق ارتباط با مدرسه و شناسایی افراد در مدرسه   16

·              برخورد محبت‌آمیز در جذب    17

·              درک شخصیت متربی و رفتار متناسب با آن   18

·              اولویت داشتن افراد با استعداد و باهوش در جذب    18

·              ثبت‌نام موقت به مدت یک‌ماه  18

·              اردو اولین برنامه پس از جذب اولیه   18

·              بهترین شیوه‌ی جذب    19

·              روش جذب در آغاز کار کانون   19

·              استفاده از متربیان برای جذب نیروهای جدید   19

آسیب شناسی جذب   20

·              دخل و تصرف در دین برای جذاب‌تر کردن آن   20

·              راه‌یافتن خواهش‌های نفسانی در جذب    20

تشکیل گروه‌های تربیتی   21

نحوه‌ی تقسیم متربیان به گروه‌های مختلف    21

o             معیار اصلی گروه‌بندی متربیان: سن   21

o             ملاک دوم در گروه‌بندی: هوش و استعداد متربیان   22

o             معیار تقسیم‌بندی دانش‌آموزان یک پایهتحصیلی(هم‌سن) به گروه‌های مختلف    22

o             تعداد اعضای هر گروه  23

o             محوریت مربی در هر گروه  23

o             عدم ارتباط مربیان دیگر گروه‌ها با متربی   23

o             شروع طرح تربیتی   24

o             مربی ثابت یا متغیر؟  24

مرحله ماندگاری (تثبیت)  25

شیوه‌ی تثبیت حضور متربیان در فعالیت‌های تربیتی مسجد  25

·              تقویت ابعاد درسی و علمی متربیان   25

·              ایجاد رابطه‌ی صمیمانه مربی و متربی    25

·              مسئولیت دادن به متربی    26

·              ایجاد رقابت سالم بین متربیان   26

برنامه گروه‌های تربیتی   27

ورزش    27

·              کوهنوردی    27

o             اهداف: 27

ü              تاکید قرآن بر کوه  27

ü              تقویت قوای جسمانی    27

ü              تقویت اراده متربیان   27

ü              تقویت اخلاق متربیان   27

ü              تقویت رابطه‌ی مربی و متربی    28

ü              کامل شدن شناخت مربی از ویژگی‌های متربی    28

ü              تقویت مدیریت بر خویشتن    29

ü              عدم وجود برد و باخت در ورزش کوهنوردی    29

ü              تقویت روحیه خودباوری    29

ü              ازبین رفتن برخی رذایل اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی    29

ü              جامعیت     30

ü              نیاز اندک به امکانات و بودجه مالی    30

ü              استفاده از هوای پاک     30

ü              احتمال آسیب‌دیدگی اندک است     30

ü              فرصتی برای عملی کردن اخلاق   31

ü              کسب تواضع   31

ü              تقویت اطاعت‌پذیری    31

ü              تمرین کار تشکیلاتی و جمعی    31

o             نحوه برگزاری کوهنوردی   31

ü              پوشیدن لباس بسیجی    32

ü              بیان نکات اصلی و مهم در نقطه مقصد   32

ü              اطلاع کلی خانواده از برنامه‌های کوهنوردی    32

ü              تشویق متربیان به حضور در کوهنوردی توسط مربی در برنامه‌های طول هفته   32

ü              سازماندهی متربیان قبل از حرکت     33

ü              اجرای برنامه در اتوبوس     33

ü              تعیین شیوه صعود گروه‌ها  33

ü              شعار دادن در حال کوهنوردی    33

ü              برنامه‌ریزی دقیق برای تمام جزییات    34

ü              نکات مربوط به صرف صبحانه   34

ü              تقسیم مسئولیت بین متربیان قبل از حرکت     34

ü              حضور مداوم مربی در کنار گروه  35

ü              قراردادن ضعیف‌ترین افراد گروه در ابتدای صف     35

ü              نکات مربوط به غذا 35

ü              تبیین اهداف کوهنوردی برای متربیان   35

ü              پخش سرود و مداحی در حین کوهنوردی    36

ü              آموزش مدیریت بر خویشتن    36

ü              کنترل سخن‌گفتن در حین صعود  36

ü              تمرین کنترل نفس      36

ü              آموزش احکام در کوه  37

ü              آموزش مسایل مورد نیاز در کوه  37

ü              برگزاری سخنرانی    37

ü              برگزاری مسابقه   37

ü              حضور بچه‌‌ها از شب قبل در مسجد   38

·              سایر ورزش‌ها  38

o             کلاس رزمی، استخر و تیراندازی   38

تحصیل(آموزش مباحث معرفتی)  39

·              شیوه انتخاب سرفصل‌های آموزشی    39

·              سرفصل‌های آموزشی    39

·              برنامه‌ی اجرایی کلاس‌های آموزشی    39

·              محتوای آموزشی    40

o             روش مطالعه و برنامه‌ریزی   40

ü              اهداف ارائه «روش مطالعه و برنامه‌ریزی»  40

بهره‌گیری کارآمدتر از وقت    40

آگاهی مربی از برنامه‌های متربی در خارج از مسجد  40

ü              بهترین شیوه‌ی ارائه‌ی «روش مطالعه و برنامه‌ریزی»  41

برنامه نویسی   41

شیوه‌ی انجام برنامه نویسی   41

لزوم توجیه شدن متربی درباره اهداف برنامه‌نویسی   42

اهداف برنامه نویسی: 42

کسب خودآگاهی نسبت به برنامه‌های شخصی   42

انجام برنامه‌ریزی واقع‌بینانه  43

کسب آگاهی از میزان زمانی که تلف می‌شود  43

تامل در فعالیت‌های روزانه  43

برنامه ریزی روزانه  44

برنامه ریزی هفتگی و دراز مدت   44

نکات مهم در برنامه‌ریزی هفتگی: 45

ü              شیوه‌ی برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان معمولی و سنین پایین    45

ü              آموزش روش‌مطالعه، خلاصه‌برداری و فیش‌نویسی    46

o             آیات کلیدی   46

ü              اهداف ارائه آیات کلیدی قرآن   47

اعتماد کامل مردم به آیات قرآن و پذیرش مفاد آن   47

انس باقرآن از طریق آشنایی آیاتی که در زندگی متربیان کاربرد بیشتری دارد  48

ü              شیوه انتخاب آیات کلیدی قرآن   48

ü              شیوه‌ی ارائه‌ی آیات کلیدی قرآن   49

ü              شیوه آموزش ترجمه کل قرآن   50

o             احکام  51

ü              اهداف آموزش احکام   51

ü              شیوه‌ی انتخاب احکام   52

ü              شیوه بیان احکام   52

o             مباحث کمک درسی   52

ü              اهداف ارائه مباحث کمک درسی    52

جلوگیری از افت درسی متربیان بر اثر حضور در فعالیت‌های مسجد  52

استفاده به عنوان یک روش جذب   53

عامل حفظ و تثبیت حضور متربیان   53

از بین بردن تصور غلط مبنی بر ضعیف بودن بچه‌های مسجد در مباحث درسی   53

کاربرد داشتن برخی از دروس در اهداف آموزش و تربیتی   54

ü              شیوه انتخاب مباحث کمک درسی    54

ü              شیوه‌ی ارائه مباحث کمک درسی    54

تدریس به صورت رفع اشکال   54

تدریس به صورت کلاسیک    54

ü              برنامه‌های درسی در ایام امتحانات متربیان   55

o             دروس حوزوی   56

ü              الف) صرف و نحو   56

اهداف ارائه صرف و نحو  56

کسب توان انس و فهم با قرآن و حدیث    56

تقویت وضعیت تحصیلی دانش‌آموز  56

شیوه‌ی تدریس درس عربی   56

روش کلاسیک    57

آموزش با محوریت آیات کلیدی   57

ü              ب) منطق، فقه و اصول فقه   57

اهداف ارائه دروس منطق،  فقه و اصول فقه  57

شیوه ارائه دروس منطق،  فقه و اصول فقه  57

o             سیره‌شهدا 57

ü              اهداف ارائه سیره شهدا 57

تقویت ابعاد اخلاقی متربیان از طریق ارائه الگوهای ملموس    58

از حیث ابعاد تربیتی جامع وکامل است    58

عمل به تاکیدات امام و رهبری   59

تجربه‌اندوزی برای آینده  59

تقویت ایمان به غیب در متربیان   59

جهت صحیح دادن به علایق بچه‌ها به هیجان و حماسه  59

ترویج روحیه جهادی و ولایت پذیری   60

ü              شیوه‌ی ارائه‌ی سیره شهدا 60

o             دیگر سرفصل های آموزشی: 61

·              پشتوانه‌ی انجام تکالیف و وظایف توسط متربیان   62

o             توجیه‌کردن متربی نسبت به ضرورت انجام وظایف    62

o             ابتکارات مربی   62

o             تنبیه متربی   62

o             تشویق   63

تهذیب    63

·              هیات    64

o             اهداف برگزاری هیات   64

ü              ایجاد تقویت روحیه توسل به اهل‌بیتعلیهم السلام  64

ü              جذابیت داشتن برنامه برای متربیان   64

ü              جلوگیری از حضور متربیان در هیات‌های عزاداری نامناسب     65

ü              ارائه مباحث ضروری برای عموم متربیان   65

o             شیوه‌ی برگزاری هیات   65

·              برنامه‌های عمومی دیگر   67

ارتباط با خانواده متربیان   68

اهداف ارتباط با خانواده‌ها 68

·              مربی وکیل پدر و مادر است     68

·              اطلاع خانواده‌ها از برنامه‌های کانون   68

·              آگاهی مربیان از رفتار و ویژگی‌های متربی در محیط خانواده  68

·              هم‌افزایی در امر تربیت     68

شیوه‌ی ارتباط با خانواده‌ها 69

·              هنگام ثبت‌نام   69

·              جلسات منظم ماهانه   69

·              کلاس آموزشی برای اولیاء  69

·              جلسات خصوصی با خانواده هریک از متربیان   70

ارتباط با مدرسه متربیان   71

اهداف ارتباط با مدرسه متربی   71

·              اثربخشی کامل فعالیت‌های تربیتی    71

شیوه‌ی ارتباط با مدرسه متربی   71

آسیب‌شناسی فعالیت‌های تربیتی در مسجد  72

آسیب‌ها و آفات در رابطه مربی   72

·              غفلت مربی از خودسازی    72

·              دلبسته شدن مربی به متربی    72

راه‌حل   73

·              مراقبت بر انگیزه مربی از ارتباط با متربی    73

·              متاهل بودن مربی    73

آسیب‌ها و آفات متربیان   73

·              تشکیل گروه سایه   73

·              راه‌حل    74

o             مدیریت قوی مربی بر گروه و کنترل روابط اعضا 74

o             ارتباط با والدین   74

o             تشکیل گروه‌های تربیتی از دانش‌آموزان هم‌سن   74

·              ضربه خوردن به ارتباط متربی با خانواده  75

·              راه‌حل    75

حوزه عملیه در مسجد  76

دلایل شکل‌گیری حوزه‌ی علمیه  76

·              استمرار و گسترش فعالیت‌های تربیتی    76

·              کاهش مدارس علمیه علی‌رغم افزایش نیاز جامعه به طلاب    77

·              مزایای شکل‌گیری حوزه‌ی علمیه در درون مسجد   77

o             آموزش طلبه در بازه‌زمانی کوتاه‌مدت بدون کاستن از کیفیت آموزش    77

o             تبدیل شدن مسجد به دانشگاه  77

o             رونق‌گرفتن مساجد  78

o             حضور طلاب در میان گروه‌های مختلف مردم و ارتباط مستمر با آن‌ها 78

o             یادگیری در حین عمل   78

o             آشنایی طلبه با سوالات و شبهات مردم  79

o             بهره‌گیری طلبه از فضای نورانی و معنوی مسجد  79

o             تنوع محیط و عدم دلزدگی طلبه از محیط   79

o             عدم نیاز به منابع مالی زیاد  80

شیوه‌ی برگزاری کلاس‌های حوزه  80

اصول ناظر به تربیت مربی   81

·              خودسازی    81

o             ضرورت خودسازی   81

ü              محکم‌کردن زیرساخت‌ها  81

ü              تفاوت مربی با معلم   82

ü              خودسازی برای رهایی از آسیب‌ها  82

ü              تا مربی خودساخته نباشد نمی‌تواند در تربیت متربی نیز موفق گردد  82

·              شیوه‌ی خودسازی مربیان   83

ü              مناجات با خدا 83

ü              رعایت این نکته که اولویت اول رشد و تعالی خود مربی است     83

ü              نظارت مربیان بر یکدیگر   83

ü                    40 حدیث امام   84

·              آموزش مربیان   84

o             شیوه‌ی آموزش مربیان   84

ü              آموزش تجربی مربیان   84

ü              جلسه رفع مشکل    84

ü              ضرورت ایجاد نیاز در مربی جهت فراگیری    84

 

ادامه مطلب ...