چرا مدرسه در مسجد؟
*مسئولان فرهنگی کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی باید احساس کنند که امروز ، سرباز این قضیه هستند و بدانند که چگونه باید دفاع کنند و چه کار خواهند کرد مثل جنگ نظامی، چشم ها را باید باز کرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامی هم، هر طرفی که بدون شناسایی و دیده بانی و بدون دانستن وضعیت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پایین بیندازد و جلو برود، شکست خواهد خورد. در جنگ فرهنگی هم، همین طور است. اگر ندانید که دشمن کار می کند یا از آن که می داند، فرمان نبرید، از فرمانده ی فرهنگی دستور نگیرید، یا او از نیروی شما استفاده نکند و مانور و سازماندهی را درست انجام ندهد، پشت سرش شکست است.
(امام خامنه ای ، 12 اردیبهشت 1369)
ادامه مطلب ...
طرح تربیت مربی
حضرت روح الله
( ره)
الف ) مقدمه :
( من المومنین رجال صدقوا ما عهدوا علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا )
)احزاب ٢٣ (
با عرض سلام و ادب به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء و نایب بر حقش مقام معظم رهبری و با درود و سلام به ارواح پاک شهدا و امام راحل ( قدس سره ) .
موقعیت کنونی جهان ، ما را در وضعیت حساس و پر مخاطره ای قرار داده است .از یک طرف ظلم و جور ، بی عدالتی ، فساد و فحشاء در جهان به صورت فزاینده ای در حال گسترش و پیشرفت است و از طرف دیگر ایران اسلامی به عنوان پرچمدار جهان اسلام و معنویت قامت راست کرده و یک تنه در مقابل این بی عدالتی ها ایستاده است .
همچنین موقعیت به صورتی پیش می رود که زمان ظهور آخرین منجی بشریت حضرت امام زمان )عج( را نوید می دهد . انشاء الله
با توجه به مطالب یاد شده هر حرکت ما در این برهه از زمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و می تواند به نحوی در ظهور حضرت مهدی )عج( تعجیل کرده و یا آن را به تاخیر بیندازد. حال اگر هر یک از ما بتوانیم در مسیری حرکت کنیم تا در آینده توانایی آن را پیدا کرده تا پا در جای پای امام خمینی ) قدس سره ( بگذاریم ) هر کدام از ما امام خمینی شویم ( و یا اگر نتوانستیم به این مقصود برسیم سعی کنیم تا حداقل شرایطی را فراهم آوریم تا افرادی در این مسیر حرکت نموده و به این هدف نایل گردند آن گاه می توانیم به تعداد نفرات تربیت شده در سطح جهان انقلاب اسلامی داشته باشیم .
با توجه به آنچه گذشت ما عده ای از جوانان بسیجی و شیعه ایران زمین در گوشه ای از این سرزمین پاک در کنار هم جمع شده و در تلاشیم تا برای نیل به این اهداف نیروهای نخبه ، کار آمد ، متخصص و متعهد را به جامعه معرفی کرده تا اولا بتوانند به عنوان نمونه و الگو به جهان مطرح شده و ثانیا آمادگی یاری و همراهی امام زمان را در بعد ظهور آن حضرت انشاء الله داشته باشیم .
در مسیر روشن است که خود مربیان نیز به برنامه ای منسجم ، کامل و دقیق نیازمندند تا خود نیز از کاروان عقب نمانده و در راه رسیدن به این اهداف تلاش نمایند انشاءالله .
مستندسازی فعالیتهای تربیتی
مدرسه حضرت روح الله مشهد مقدس
وظیفهی مربیان در مسجد: «بلاغ مبین» 11
· دلایل استفاده از گزینش در جذب14
· جذب از طریق ارتباط با مدرسه و شناسایی افراد در مدرسه16
· درک شخصیت متربی و رفتار متناسب با آن18
· اولویت داشتن افراد با استعداد و باهوش در جذب18
· ثبتنام موقت به مدت یکماه18
· اردو اولین برنامه پس از جذب اولیه18
· استفاده از متربیان برای جذب نیروهای جدید19
· دخل و تصرف در دین برای جذابتر کردن آن20
· راهیافتن خواهشهای نفسانی در جذب20
نحوهی تقسیم متربیان به گروههای مختلف 21
o معیار اصلی گروهبندی متربیان: سن 21
o ملاک دوم در گروهبندی: هوش و استعداد متربیان 22
o معیار تقسیمبندی دانشآموزان یک پایهتحصیلی(همسن) به گروههای مختلف 22
o عدم ارتباط مربیان دیگر گروهها با متربی 23
شیوهی تثبیت حضور متربیان در فعالیتهای تربیتی مسجد 25
· تقویت ابعاد درسی و علمی متربیان25
· ایجاد رابطهی صمیمانه مربی و متربی25
· ایجاد رقابت سالم بین متربیان26
ü تقویت رابطهی مربی و متربی28
ü کامل شدن شناخت مربی از ویژگیهای متربی28
ü عدم وجود برد و باخت در ورزش کوهنوردی29
ü ازبین رفتن برخی رذایل اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی29
ü نیاز اندک به امکانات و بودجه مالی30
ü احتمال آسیبدیدگی اندک است30
ü فرصتی برای عملی کردن اخلاق31
ü بیان نکات اصلی و مهم در نقطه مقصد32
ü اطلاع کلی خانواده از برنامههای کوهنوردی32
ü تشویق متربیان به حضور در کوهنوردی توسط مربی در برنامههای طول هفته32
ü سازماندهی متربیان قبل از حرکت33
ü برنامهریزی دقیق برای تمام جزییات34
ü تقسیم مسئولیت بین متربیان قبل از حرکت34
ü حضور مداوم مربی در کنار گروه35
ü قراردادن ضعیفترین افراد گروه در ابتدای صف35
ü تبیین اهداف کوهنوردی برای متربیان35
ü پخش سرود و مداحی در حین کوهنوردی36
ü کنترل سخنگفتن در حین صعود36
ü آموزش مسایل مورد نیاز در کوه37
ü حضور بچهها از شب قبل در مسجد38
o کلاس رزمی، استخر و تیراندازی 38
· شیوه انتخاب سرفصلهای آموزشی39
· برنامهی اجرایی کلاسهای آموزشی39
ü اهداف ارائه «روش مطالعه و برنامهریزی»40
آگاهی مربی از برنامههای متربی در خارج از مسجد 40
ü بهترین شیوهی ارائهی «روش مطالعه و برنامهریزی»41
لزوم توجیه شدن متربی درباره اهداف برنامهنویسی 42
کسب خودآگاهی نسبت به برنامههای شخصی 42
انجام برنامهریزی واقعبینانه 43
کسب آگاهی از میزان زمانی که تلف میشود 43
برنامه ریزی هفتگی و دراز مدت 44
نکات مهم در برنامهریزی هفتگی: 45
ü شیوهی برنامهریزی برای دانشآموزان معمولی و سنین پایین45
ü آموزش روشمطالعه، خلاصهبرداری و فیشنویسی46
ü اهداف ارائه آیات کلیدی قرآن47
اعتماد کامل مردم به آیات قرآن و پذیرش مفاد آن 47
انس باقرآن از طریق آشنایی آیاتی که در زندگی متربیان کاربرد بیشتری دارد 48
ü شیوه انتخاب آیات کلیدی قرآن48
ü شیوهی ارائهی آیات کلیدی قرآن49
ü اهداف ارائه مباحث کمک درسی52
جلوگیری از افت درسی متربیان بر اثر حضور در فعالیتهای مسجد 52
استفاده به عنوان یک روش جذب 53
عامل حفظ و تثبیت حضور متربیان 53
از بین بردن تصور غلط مبنی بر ضعیف بودن بچههای مسجد در مباحث درسی 53
کاربرد داشتن برخی از دروس در اهداف آموزش و تربیتی 54
ü شیوه انتخاب مباحث کمک درسی54
ü شیوهی ارائه مباحث کمک درسی54
ü برنامههای درسی در ایام امتحانات متربیان55
کسب توان انس و فهم با قرآن و حدیث 56
تقویت وضعیت تحصیلی دانشآموز 56
اهداف ارائه دروس منطق، فقه و اصول فقه 57
شیوه ارائه دروس منطق، فقه و اصول فقه 57
تقویت ابعاد اخلاقی متربیان از طریق ارائه الگوهای ملموس 58
از حیث ابعاد تربیتی جامع وکامل است 58
عمل به تاکیدات امام و رهبری 59
تقویت ایمان به غیب در متربیان 59
جهت صحیح دادن به علایق بچهها به هیجان و حماسه 59
ترویج روحیه جهادی و ولایت پذیری 60
· پشتوانهی انجام تکالیف و وظایف توسط متربیان62
o توجیهکردن متربی نسبت به ضرورت انجام وظایف 62
ü ایجاد تقویت روحیه توسل به اهلبیتعلیهم السلام64
ü جذابیت داشتن برنامه برای متربیان64
ü جلوگیری از حضور متربیان در هیاتهای عزاداری نامناسب65
ü ارائه مباحث ضروری برای عموم متربیان65
· اطلاع خانوادهها از برنامههای کانون68
· آگاهی مربیان از رفتار و ویژگیهای متربی در محیط خانواده68
شیوهی ارتباط با خانوادهها 69
· جلسات خصوصی با خانواده هریک از متربیان70
اهداف ارتباط با مدرسه متربی 71
· اثربخشی کامل فعالیتهای تربیتی71
شیوهی ارتباط با مدرسه متربی 71
آسیبشناسی فعالیتهای تربیتی در مسجد 72
آسیبها و آفات در رابطه مربی 72
· مراقبت بر انگیزه مربی از ارتباط با متربی73
o مدیریت قوی مربی بر گروه و کنترل روابط اعضا 74
o تشکیل گروههای تربیتی از دانشآموزان همسن 74
· ضربه خوردن به ارتباط متربی با خانواده75
دلایل شکلگیری حوزهی علمیه 76
· استمرار و گسترش فعالیتهای تربیتی76
· کاهش مدارس علمیه علیرغم افزایش نیاز جامعه به طلاب77
· مزایای شکلگیری حوزهی علمیه در درون مسجد77
o آموزش طلبه در بازهزمانی کوتاهمدت بدون کاستن از کیفیت آموزش 77
o تبدیل شدن مسجد به دانشگاه 77
o حضور طلاب در میان گروههای مختلف مردم و ارتباط مستمر با آنها 78
o آشنایی طلبه با سوالات و شبهات مردم 79
o بهرهگیری طلبه از فضای نورانی و معنوی مسجد 79
o تنوع محیط و عدم دلزدگی طلبه از محیط 79
o عدم نیاز به منابع مالی زیاد 80
شیوهی برگزاری کلاسهای حوزه 80
ü خودسازی برای رهایی از آسیبها82
ü تا مربی خودساخته نباشد نمیتواند در تربیت متربی نیز موفق گردد82
ü رعایت این نکته که اولویت اول رشد و تعالی خود مربی است83
ü ضرورت ایجاد نیاز در مربی جهت فراگیری84
ادامه مطلب ...